
Om de zorg bereikbaar en betaalbaar te houden, kijken zorgorganisaties steeds vaker naar technologie. Maar is technologie altijd de oplossing? En hoe implementeer die dan op de juiste manier? Daarover gaat de nieuwe opleiding Zorgtechnologie: innoveren en implementeren van Habeo+. Docent Lisette Heystee: ‘In deze opleiding laten we zien hoe je ervoor zorgt dat technologische innovaties cliënten én collega’s optimaal ondersteunen en de kwaliteit van de zorg verbeteren. Daardoor verschuift de nadruk weer naar oprechte aandacht voor elkaar en de doelen en wensen van cliënten.’
Waarom wordt zorgtechnologie steeds vaker ingezet
Daarbij gaat het vooral om de zorg, niet om de technologie. Lisette: ‘Technologie en innovatie zijn geen doel op zich. De vraag is allereerst: hoe kunnen we de zorg verbeteren? Vervolgens kijken we of technologie daarbij een rol kan spelen. Technologie is dus altijd een hulpmiddel. Bijvoorbeeld om zorgprofessionals te ontzorgen, zodat zij meer tijd hebben voor hun cliënten. De werkdruk is hoog en er zijn slimme oplossingen nodig om de zorg in Nederland bereikbaar en betaalbaar te houden voor iedereen. De opleiding Zorgtechnologie: innoveren en implementeren geeft zorgprofessionals vaardigheden en concrete handvatten waarmee ze dat kunnen bereiken.’
Slimmer werken
Lisette gaf al langer les bij Habeo+ toen ze gevraagd werd voor deze opleiding. ‘Deze opleiding past precies bij mijn expertise en interesses. Ik werk graag op het snijvlak van mensen, projecten en ontwikkeling. Mijn achtergrond ligt in de fysiotherapie en de bedrijfskunde. Eerder was ik onder meer betrokken bij een succesvolle start-up die innovaties binnen de ouderenzorg ondersteunde. Inmiddels werk ik als zelfstandige professional en heb ik mijn bijdrage mogen leveren aan deze opleiding. Die helpt zorgprofessionals om mensen voorop te zetten, om technologie te omarmen en om die twee zaken hand in hand te laten gaan.’
Van projectmatig naar agile werken
Binnen de zorg is duidelijk behoefte aan deze kennis en vaardigheden. ‘De meeste zorgprofessionals zijn opgeleid om projectmatig te werken. Die werkwijze sluit echter niet goed meer aan bij de huidige praktijk. Door de snelle ontwikkelingen in de wereld is het niet langer mogelijk om vooraf het volledige resultaat te bepalen en daar dan maanden of zelfs jaren naar toe te werken. Tegen die tijd is het resultaat al achterhaald. Daarom maken de deelnemers in deze opleiding kennis met agile werken. Daarin kom je in kleine stappen en via continu prioriteren en bijsturen tot het best mogelijke resultaat. Deze aanpak sluit ook beter aan bij de werkwijze van de organisaties die zorgtechnologie ontwikkelen, waardoor de samenwerking soepeler en succesvoller verloopt.’
De mens staat centraal
In de opleiding staat de mens centraal. ‘Aan ene kant gaat het om de cliënten waar we het allemaal voor doen. Waar hebben die last van? En hoe lossen we dat op, waarbij we het voor hen zo makkelijk mogelijk maken? Aan de andere kant gaat het om collega’s. Hoe kun je die op zo’n manier meenemen in een nieuwe manier van werken dat het een vanzelfsprekende keuze is? En hoe ga je om met weerstand? Tijdens de opleiding besteden we daarom aandacht aan leiderschap, samenwerking en groepsdynamica.’
Innoveren en implementeren
In deze opleiding ligt de nadruk vooral op doen: hoe kun je een besluit om te innoveren succesvol implementeren? Het is niet altijd makkelijk om te innoveren. Zeker niet als een aanzienlijk deel van je dagelijkse werk wordt bepaald door protocollen, wetten en regels. Toch zie ik volop mogelijkheden om dingen slimmer aan te pakken met behulp van technologie. Denk aan de thuiszorg, waar zaken als beeldbellen en medicijndispensers steeds meer gemeengoed worden. Daar zien we dat de inzet van technologie bijdraagt aan reablement, waarbij mensen zo veel mogelijk zelf doen en zelf de regie nemen. Dat leidt vervolgens tot meer zelfstandigheid en privacy, en een betere kwaliteit van leven. Ook de overheid zet steeds meer in op zelfredzaamheid.
Wat bereik je met de opleiding
Zorgprofessionals die de opleiding volgen, leren vooral op een andere manier naar hun werk kijken, vertelt Lisette. ‘Ze leren breder analyseren en meer kijken vanuit de ander. Wat heeft die nodig? Hoe kan ik waarde toevoegen, en mijn tijd en aandacht verdelen? En als het besluit om te innoveren is genomen, hoe neem je mensen daar dan in mee, waarbij je drempels zo veel mogelijk wegneemt? Ook het meten van de resultaten en de impact van deze ontwikkelingen komt in de opleiding aan bod.’
Groei en ontwikkeling
Als docent geniet Lisette vooral van de groei en de ontwikkeling van de deelnemers. ‘Ik vind het fijn als ik mensen kan inspireren om nieuwe dingen te proberen. Om betere vragen te stellen. Zo kunnen we zorgorganisaties helpen om hun visie uit te dragen en samen stappen te zetten richting toekomstbestendige zorg. De zorgprofessionals die deze opleiding volgen, kunnen daarin straks met een gerust hart het voortouw nemen.’
Klaar om jouw volgende stap in de zorg te zetten?
Ben jij een zorgprofessional die participeert in, of leiding geeft aan een innovatietraject? Met deze opleiding verbeter jij zorgprocessen effectief. Ontdek meer over de opleiding en download de brochure.